”Efter vaccination mot säsongsinfluensa rubbades mitt synfält – läkarna hävdade att det var en tia”

FokusNedanstående meddelande skickade jag in till Läkemedelsverket i höstas. Vid mitt akutbesök på sjukhuset berättade jag att jag vaccinerat mig några timmar innan jag fick de symptom som läkarna bedömde som en tia (transitorisk ischemisk attack, en snabbt övergående tillfällig syrebrist i något av hjärnans blodkärl). Jag bad dem kontrollera biverkningar av vaccineringen men de trodde inte att det kunde ha något samband. Jag blev satt på medicinering för förebyggande av ny tia eller stroke. I samband med nytt recept talade jag med en läkare på min vårdcentral. Inte heller han tror att det finns någon koppling och han vill inte undersöka det.

Till Läkemedelsverket

Den 31 oktober 2012 vaccinerade jag mig mot säsongsinfluensan ungefärligen kl. 18. Några timmar senare när jag satt och såg på tv började bilden glida iväg mot vänster. Jag såg alltså en bild som rörde sig åt vänster, som jag verkade följa med blicken, och en bild i synfältets periferi som låg kvar. Jag kunde ta till mig blicken och på nytt fästa den på den fasta bilden, men efter en kort tid gled bilden iväg igen. Det kändes konstigt och jag var lite trött så jag gick och lade mig och tänkte att det skulle gå över.

Bilden av taket betedde sig på samma sätt som tv-bilden. Trots det lyckades jag somna.

Ungefär vid midnatt vaknade jag och såg att bilden av taket fortfarande ville glida iväg samtidigt som det kändes konstigt i benen. Jag gick då upp och min fru ringde Vårdupplysningen som rådde oss att åka till akuten. Märkligt nog var jag inte yr utan kunde klä på mig och sätta mig i bilen (givetvis som passagerare) utan problem. Den glidande bilden hade då också upphört.

På sjukhuset trodde man att jag fått en så kallad tia, och jag blev noggrant undersökt. Inga bestående men kunde konstateras och inga spår av någon blodpropp heller.

Jag är nu nästan 70 år och har några år vaccinerat mig mot säsongsinfluensan, förra säsongen även mot svininfluensan, utan några men. Förutom på grund av ålder ingår jag inte i någon av de riskgrupper som är aktuella för tia, stroke och liknande.

Jag kan inte låta bli att misstänka att det finns en koppling mellan de symptom jag fick och vaccineringen med säsongsinfluensavaccin. Antingen som en direkt biverkan eller att vaccinet på något sätt utlöst tia. Jag har läst informationen om säsongsinfluensavaccinets biverkningar, men där finns inget som liknar de symptom jag fick, såvida inte de kan ingå under det som kallas allergiska reaktioner, men de är ju inte så utförligt beskrivna. Jag har förståelse för att man inte vill ha med mera ovanliga biverkningar, men det skulle förvåna mig om det inte finns några flera mer påtagliga biverkningar.

Min fråga är således kan mina symptom ändå ha någon koppling till vaccineringen?

***

Läkemedelsverket svarade på mitt mejl och även på några följdfrågor. Man tror inte att det är biverkningar från vaccineringen, och det var ett förväntat svar. Någon närmare beskrivning av typen av synrubbning vid tia har jag inte fått av Läkemedelsverket och inte heller av läkarna på Östra sjukhuset eller Vårdcentralen i Lerum.

Jag tänker anmäla det som trolig biverkning av säsongsvaccinet fabrikat Vaxigrip. Vet ni något om det vaccinet? Hade det inte en del svininfluensavaccin i sig? Förra året tog jag vaccin mot svininfluensa och fick inga biverkningar av det, men vilket fabrikat det vaccinet hade har jag inte tagit reda på.

Efter min förmodade tia blev jag utskriven från Östra sjukhuset och ordinerad två mediciner, Atorvastatin och Clopidogrel. Detta trots att kontraströntgen i datortomograf, magnetkameraundersökning och neurooftalmologisk ögonundersökning inte visade några spår av en tia. Förändringar i övrigt kunde inte heller konstateras. Blodproverna visade normala värden. Jag ingår inte heller i riskgrupperna rök, alkohol eller stress – är pensionär. Ändå tyckte man att jag skulle ta dessa mediciner för att vara på säkra sidan.

Jag tyckte att jag kände mig trött och sjuk och sov inte på samma sätt som tidigare. Misstänkte att statinerna kunde vara boven. Minskade dosen från 20 till 10 mg i samråd med läkaren på vårdcentralen. Nya blodprov efter några månader visade låga kolesterolhalter. Jag ville då sätta ut statinerna helt. Läkaren accepterade det men tyckte inte riktigt om det.

Från första juni 2013 äter jag inga statiner och jag känner mig redan mycket piggare och sover utan att drömma, som jag oftast gjorde tidigare. Psykologisk förklaring eller verklig – vem vet?

Hans Bengtson

Bild: Free Digital Photos/Stuart Miles

ANNONS

Hälsofrihet NHFsweden

Comments

  1. Anna Rosen says:

    Min mamma fick sjukdomen NMO efter att hon vaccinerat sig mot säsongsinfluensa och hon miste därmed synen på ena ögat bl.a. Har varit i kontakt med andra som har fått NMO och ett antal av dessa har också vaccinerat sig innan sjukdomen bröt ut. Svårt dock att få det bevisat att det var vaccinet som orsakade det ty det är så få som har NMO, som ju är en så ovanlig sjukdom att knappt neuvrologläkarna känner till den.

  2. Genom att stärka leverns funktioner och att ta vissa alger och aminosyror finns möjlighet att städa ut de skadliga som tillförts vid vaccinering.

    Att ta statiner ger en minskning av det livsviktiga kolesterolet. Det ger alltid allvarliga biverkningar eftersom man effektivt tar bort det som skall rädda mig vid till exempel en infektion. En till skadlig biverkan är att Q10 minskar kraftigt. Det innebär att energiproduktionen i cellerna stryps med otrevliga biverkningar som följd. Enligt naturligt resonemang har statiner inger gott att föra med sig. Höjda blodfetter behandlas framgångsrikt med C-vitamin och Zink.

  3. Vaxigrip är en mix av 3 olika influensatyper. Influensa A H!N1,Influensa A H3N2 samt influensa B virus. Många fick synrubbningar av pandemrix ( H1N1). Tunnelseende,dubbelseende,förändrad färgseende samt .dimsyn.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: